Thursday, September 9, 2010

Baru Aku Tahu



Apabila Dia (Tuhanku) datangkan musibah dan kesakitan
Baru Aku Tahu ,
Dia cuba menguji hambaNya.




Apabila ummi ngn abah sibuk tanyer "akak biler na balik ?"
Baru Aku Tahu ,
Mereka tidak sabar menunggu kepulangan ku.




Apabila adik beradik ku sibuk perli ku kurus keding ngn banyak jerawat
Baru Aku Tahu ,
Mereka amik berat pasal aku.




Apabila kawan yg dulu ta pernah berbicara sudah mula berbicara dgn ku
Baru Aku Tahu ,
Mereka cuba untuk perbetulkan salah mereka yg dulu.




Apabila ader kwn yg suda mula ignore kan ku yg ta berapa berat*
Baru Aku Tahu ,
Mereka cuba selesaikan masalah yg lebih berat.




Apabila kawan ku suda banyak melontarkan nasihat
Baru Aku Tahu ,
Aku sedang melakukan kesilapan.




Apabila 'tongkat sakti' (shahir) ku kerap kali text benda yg sama
Baru Aku Tahu ,
Dia sedang merindui ku.




Apabila aku kerap mara mara kan 'tongkat sakti' (shahir)  ku
Baru Aku Tahu ,
Aku sedang cemburu kan dia.




Apabila aku sibuk online kan diri ku ,
Baru Aku Tahu ,
Aku dalam kebosanan.





Apabila berbunyi nya mercun dan bahan letupan* laen di bulan Syawal
Baru Aku Tahu ,
Itu Hari Raya bukan Chinese New Year.




Apabila suda ramai org sibuk penuhkan kehendak mereka
Baru Aku Tahu ,
Keperluan yg sepatutnya telah diabaikan.




Apabila suda kedengaran takbir Raya di masjid masjid
Baru Aku Tahu ,
Tibalah Syawal berakhirlah Ramadhan.




Apabila aku menangis sorang sorang time raya
Baru Aku Tahu ,
Aku mengingatkan kenalan ku yg ta dpt beraya bersama.





Apabila aku menangis terdengarkan takbir Raya 
Baru Aku Tahu ,
Aku teringatkan arwah* yg tidak lagi bernyawa.




Apabila aku sudah banyak bersujud* kepadaNya
Baru Aku Tahu ,
Betapa dulu banyak aku lupakanNya.




Apabila ter post entry bertajuk "Baru Aku Tahu"
Baru Aku Tahu ,
Aku sebenarnya banyak ta tahu.





Sekian.